Złota Setka Teatr Telewizji: Ławeczka (1988) reż.Maciej Wojtyszko
Ławeczka" stanowi wyjątek. Jest to sztuka kameralna,
wręcz intymna. Jej bohaterowie są przeciętni, niczym nie wyróżniają się z
tłumu. On pracuje jako kierowca podmiejskich autobusów, ona czuwa nad jakością
skarpetek w przedsiębiorstwie odzieżowym. Dla żadnego z nich praca nie jest
misją ani powołaniem, jak u wcześniejszych Gelmanowskich bohaterów. Traktują ją
wyłącznie jako źródło utrzymania. Obydwoje nie są już pierwszej młodości,
obydwojgu życie raczej się nie ułożyło. Ich spotkanie w parku jest przypadkowe,
lecz zarówno On, jak i Ona przyszli tu w tym samym celu - znalezienia partnera
do erotycznej przygody, która ubarwiłaby ich szarą egzystencję, pozwoliła choć
na chwilę zapomnieć o samotności. Rozmowa bohaterów staje się dla Gelmana
pretekstem do prześwietlenia ich powikłanych psychik. Do ukazania wewnętrznej
walki lęku przed "otwarciem się" i potrzeby akceptacji własnego
"ja" przez drugiego człowieka. W ujęciu Gelmana "parkowy
romans" Jej i Jego jest nie tylko poruszającą, tragikomiczną opowieścią o
poszukiwaniu miłości. Staje się także wielką metaforą wzajemnych związków
między kobietą i mężczyzną. Ekranizacja Macieja Wojtyszki jest przeniesieniem,
cieszącej się wielkim powodzeniem, inscenizacji z warszawskiego Teatru
Powszechnego. W rolach głównych wystąpili Janusz Gajos i Joanna Żółkowska.
Oboje dali popis aktorskiego kunsztu. Zwłaszcza rola Gajosa, dająca większe
możliwości interpretacyjne, zyskała aplauz krytyki i publiczności. Aktor
mistrzowsko pokazał powolne obnażanie się swego bohatera, który bezlitośnie
"przyciskany do muru" przez partnerkę zrzuca kolejne maski, wyzbywa
się kolejnych póz, by wreszcie w przejmującym monologu odsłonić całą prawdę o
sobie.
Na potrzeby Teatru Telewizji spektakl zrealizowano w
plenerze - w autentycznym parku, wśród zieleni drzew i śpiewu ptaków. Mimo
zmian scenograficznych i ograniczenia "pola" odbioru do ram
zakreślonych okiem kamery, przedstawienie zdołało zachować wiele ze swej
niepowtarzalnej urody. [TVP] 9/10
Komentarze
Prześlij komentarz