Jajko (1982/Etuda) reż. Dorota Kędzierzawska

Jajko to kolejny w dorobku debiutującej wówczas Doroty Kędzierzawskiej film podejmujący temat dzieci. W etiudzie reżyserka wymownie pokazuje dziecięcą samotność, surowość PRL-owskiego dzieciństwa. Rodzeństwo – starszy chłopiec i młodsza dziewczynka – spędza długie godziny w milczeniu, rozmyślając w fotelu, wypatrując czegoś (a może kogoś? Rodziców?) przez okno, pozbawione typowych atrybutów dzieciństwa jak zabawki czy domowi pupile. Między dziećmi czuć delikatną przewagę, zwłaszcza w sposobie zachowania się chłopca. Troskę i czułość szczególnie widać w scenie, kiedy brat gotuje tytułowe jajko, pierwotnie prawdopodobnie z myślą o sobie, by pod naporem siostrzanego spojrzenia oddać je dziewczynce. Głód relacji i ciepła ujawnia scena, w której chłopiec wyprowadza na spacer kurę, przetrzymywaną w łazience. Traktuje ptaka jak psa, prowadząc go na sznurku, podsuwając jedzenie, tuląc i pieszcząc. Zgrzebna, zrujnowana przestrzeń wokół chłopca podkreśla jego samotność i smutek. Film otrzymał nominację do studenckiego Oscara w Los Angeles w 1983 roku, I nagrodę dostał na III Europejskim Festiwalu Filmów Studenckich w Monachium. W kraju zdobył Nagrodę im. Andrzeja Munka, a także laury na łódzkim Festiwalu Etiud Studenckich, II nagrodę od warszawskiego Towarzystwa Filmu Socjologicznego i Etnograficznego i wyróżnienie na Konfrontacjach Etiud PWSFTviT i WRiTv UŚ w kategorii „filmy fabularne” w 1984 roku.

Komentarze