Lola (1981) reż. Rainer Werner Fassbinder

Akcja filmu rozgrywa się w drugiej połowie lat 50. - w czasie odbudowy jednego z niemieckich miast. Miejscem spotkań miejscowych notabli jest podmiejski lokal "Villa Fink", gdzie występuje kochanka właściciela, atrakcyjna piosenkarka, uwodzicielska Lola (Barbara Sukowa). Sytuacja zaczyna się komplikować, gdy do miasta przyjeżdża nowy szef odbudowy, Von Bohm. Przypadkowe spotkanie z Lolą obudzi w nim gorące uczucie. Von Bohm nie wie jednak nic o jej życiu i pracy. Życzliwi przyjaciele otwierają mu oczy, zapraszając do "Villi Fink". Zraniona w swej dumie Lola reaguje agresywnie i wyzywająco. Wybucha skandalFassbinder osadza "Błękitnego anioła" w czasach powojennych. "Lola" to środkowa część trylogii BRD, traktującej o zachodnioniemieckiej odbudowie. Głośny obraz Sternberga posłużył jako inspiracja dla historii komisarza budowlanego, który zostaje skorumpowany przez uczucie do piosenkarki z burdelu. Nieco przerysowane, z charakterystyczną manierą, w zestawieniu z klasykiem z 1930 roku wypada cokolwiek blado i banalnie. Potraktowany jednak jako całkowicie odrębny okaz, film Fassbindera posiada pewne niezaprzeczalne atuty. Zaliczyć do nich należy właściwy twórczości reżysera dekadencki klimat, Barbarę Sukową w roli tytułowej oraz zarejestrowane w systemie Fujicolor zdjęcia. Teza jaką stawia reżyser jest tu w zasadzie identyczna, jak w przypadku "Małżeństwa Marii Braun", nie wybrzmiewa jednak z równą siłą. Wciąż jednak: ma swój "brudny" urok.

Komentarze